Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het afgelopen jaar fors meer winst geboekt. Dat bleek woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het gebroken boekjaar 2013-2014. De op één na grootste kledingketen van Europa zei tevens optimistisch te zijn over 2015.
De jaarwinst van de modeketen steeg met 12 procent tot krap 20 miljard Zweedse kroon (2,2 miljard euro). De omzet van 151 miljard kroon viel op basis van gelijke wisselkoersen 18 procent hoger uit dan een jaar eerder. Daarbij opende het bedrijf vorig jaar 379 nieuwe winkels, oftewel meer dan een winkel per dag.
In het eind november afgesloten vierde kwartaal steeg de winst met 7 procent tot 6,2 miljard kroon. De omzet ging met 11 procent omhoog naar 42,6 miljard kroon.
400 nieuwe winkels
Topman Karl-Johan Persson liet weten dat de eerste maanden van het nieuwe boekjaar, dat voor H&M in december begint, wederom gunstig zijn verlopen. In december namen de verkopen met 15 procent toe. Voor januari rekent de onderneming op een toename met 14 procent.
De keten denkt dit jaar vierhonderd nieuwe winkels te openen, onder meer voor het eerst in Taiwan, Peru en Zuid-Afrika. De meeste nieuwe winkels zullen echter in China en de Verenigde Staten hun deuren openen. Daarbij wordt de online-verkoop verder uitgebreid en zullen concepten zoals H&M Beauty in honderden winkels worden ingepast.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl